نکات,فعالیت هاو فرایند های پرستاری

ایا کبد چرب خطرناک است؟
|

 

کبد محل سوخت و ساز بدن است. لیپیدها یکی از مهم‌ترین موادی است که باید در کبد متابولیزه شود. وقتی مصرف مواد غذایی اعم از کربوهیدرات‌ها (قندها) یا مواد چرب ( چربی‌های گیاهی یا حیوانی) زیاد باشد و از طرفی فعالیت روزانه به حدی نباشد که این موادصرف سوخ وساز سلولی شود، شروع به تجمع در بافت مختلف بدن می‌کند.

 

در برخی قسمت‌های بدن، تجمع چربی باعث تغییر شکل ظاهری می‌شود. مثلا شکم و باسن بزرگ ‌شده و به این ترتیب ظاهر نامناسب می‌شود.

 

گرچه برای خیلی‌ها ظاهر بسیار مهم است، ولی واقعیت این است که همین چربی‌ها در نقاط دیگری از بدن مثل دیواره رگ‌ها رسوب می‌کند و به گرفتگی رگ‌های قلب و مغز منجر می‌شود و در نهایت سکته‌های قلبی و مغزی را در پی خواهد داشت.

 

وضعیت کبد، اما متفاوت است. تجمع چربی در کبد ابتدا فقط بوسیله ی سونوگرافی تشخیص داده  می‌شود. در مرحله دوم آنزیم‌های کبدی بالا می‌روند که بواسطه ی آزمایش خون مشخص می‌شود.

 

در مراحل بعدی این آنزیم‌ها یافته و این یعنی این که کبد در حال آسیب و تخریب است. در این مراحل که چند سال طول می‌کشد هیچ خطری فرد را تهدید نمی‌کند و می‌توان با تغییر زندگی یعنی ورزش کردن و کمتر خوردن مشکل را مرتفع ساخت و کبد را دوباره احیا نمود.


 اگر درمان نشود، آسیب کبدی دائم در پی خواهد داشت و  سیروز( آسیب و نارسایی کبد) ایجاد می‌شود که بیماری جدی و کشنده‌ای است.

 
 وقتی کبد چرب می‌شود و به سمت آسیب پیش می‌رود، این موضوع نشانه رسوب چربی در تمام نقاط  بدن از جمله دیواره رگ‌هاست و اگر با بهبود روش زندگی (ورزش و تغذیه) جلوی بیماری گرفته نشود کبد تخریب شده  قلب یا مغز به دلیل سکته دچار اختلالات عملکردی شده و می میرد.

 

درمان بیماری  بواسطه ی اصلاح شیوه زندگی و دارو درمانی قابل درمان است. برای افراد دیابتی و بیماران مبتلا به کبد چرب متفورمین تجویز می شود.
 

داروهای  برای درمان کبد چرب وجو دارد که پزشک متخصص داخلی ( فوق‌تخصص گوارش )می‌تواند تجویز کند، اما بهتری راه و شروع درمان با ترک پرخوری و ورزش اغاز شده وبا دارو تکمیل می گردد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: کبد چرب, درمان کبد چرب, کبد چرب چیست, تشخیص کبد چرب, علایم کبد چرب,
نویسنده : حمید قریب
تاریخ : دو شنبه 13 مرداد 1393
زمان : 17:36