نکات,فعالیت هاو فرایند های پرستاری

گلوکومتر
|

. گلوکومترهای خانگی با خون کامل (سلول و مایع پلاسما) که از طریق مویرگ ها گرفته می شود و آزمایشگاه ها با استفاده از پلاسما یا سرم خون وریدی قندخون را تعیین می کنند.

 به این ترتیب که گلبول های قرمز و سایر اجزای خون را از بخش مایع (پلاسما) جدا می کنند و قندخون را فقط از پلاسما اندازه می گیرند. تفاوت مهم این است که میزان قندخونی که دستگاه گلوکومتر با استفاده از نمونه خون کامل نشان می دهد، کمتر از میزان قندخونی است که آزمایشگاه با استفاده از پلاسمای خون اندازه می گیرد. تقریبا همه دستگاه های گلوکومتر با ۱۰ درصد اختلاف نسبت به قندخونی که در آزمایشگاه کنترل می شود، نتیجه را نشان می دهند. البته عواملی مثل کالیبراسیون دستگاه گلوکومتر، درجه حرارت، میزان حجم نمونه خونی که روی نوار قرار داده می شود، وجود یک داروی خاص در خون، هماتوکریت، کثیف بودن دستگاه و تاریخ مصرف نوارها روی نتیجه کار اثر می گذارند.

سعی کنید در صورت امکان نتیجه دستگاه گلوکومتر را با نتیجه تجزیه و تحلیل نمونه آزمایشگاهی، یک یا دو بار در سال با هم مقایسه کنید. مساله ای که در مورد کنترل قندخون در منزل باید به خاطر داشته باشید این است که ثبات نتایج متغیر است. امکان ندارد نتیجه یک نمونه با نمونه بعدی دقیقا مشابه هم باشند حتی در صورتی که از یک دستگاه استفاده شود. همچنین نمی توانید نتایج دو دستگاه گلوکومتر را با هم مقایسه کنید مگر اینکه هر دو به طور مشابه ای کالیبره شده باشند.

 

دفعات کنترل قندخون در روز با دستگاه گلوکومتر:

تعداد دفعات و زمانی که باید قندخون را کنترل کنید به عوامل متعددی بستگی دارد حتی ممکن است در هر روز الگوی خاص خود را داشته باشد. اغلب برنامه های خودکنترلی تست قندخون را قبل از غذا، ۲ ساعت پس از غذا، در زمان خواب، ساعت ۳ صبح و زمانی که علایم و نشانه های افت قندخون را تجربه می کنید، توصیه می کنند. شما باید در مواقعی که تغییری در رژیم غذایی، دارویی خود می دهید یا هنگامی که دچار یک استرس غیرمعمول یا بیمار هستید یا در سایر مواقع غیرمعمول، مانند زمانی که بیشتر از همیشه فعالیت می کنید قندخون خود را در دفعات بیشتری کنترل کنید. در اوایل تشخیص بیماری دیابت، لازم است قندخون بیشتر کنترل شود تا تاثیر دارو و میزان دقیق آن مشخص شود. افرادی که از پمپ انسولین استفاده می کنند، نیاز بیشتری به کنترل دارند.

 

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی

فوق تخصص غدد و متابولیسم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: کاربادستگاه گلوکومتر, کنترل قندخون, نحوه ی استفاده از گلوکومتر,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 12:13