نکات,فعالیت هاو فرایند های پرستاری

تقویت حافظه
| | ادامه مطلب...

10 ماده غذایی موثر برای تقویت حافظه

 اسفناج:

اسفناج به دلیل بافت‌های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری‌ها در خانم‌های پیشگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که از اسفناج و سبزی‌های سبز دیگری استفاده می‌کنند، پیر شدن سلول‌هایشان را به تاخیر می‌اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم‌هایی که در برگ‌های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول‌های را تسهیل می‌بخشد و هوش را تقویت می‌کند. اسفناج دارای ماده دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می‌باشد. و هم چنین برای افرادی که دارای عارضه قلبی هستند نیز بسیار مفید می‌باشد.

٢ قهوه:

قهوه دارای موادی مانند :آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه‌های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می‌باشد. قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه هم چنین بر ضد آلزایمر می‌باشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد.

٣ غلات:

غلاتی مانند سویا، لوبیا،  عدس سبزیجات دارای روغن بسیار مفیدی هستند که در جهت تقویت حافظه لازم می‌باشد.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: تقویت حافظه, مواد غذایی موثر در تقویت حافظه,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:44
ریم غذایی بر اساس گروه خونی
| | ادامه مطلب...

گروه خونی O


فراوان‌ترین و قدیمی‌ترین گروه خونی را بین افراد دارد. غذاهای حیوانی مثل گوشت و لبنیات باعث افزایش سوخت‌و ساز بدن افراد دارای گروه خونی O می‌شود. سیستم بدن آنها چربی‌ها را راحت‌تر می‌سوزاند.

خوراکی‌های مفید : انواع گوشت‌ها مثل گوشت گوساله، گوشت بره و گوشت گاو برای این افراد بسیار مفید است. آنها می‌توانند از غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو هم به وفور استفاده کنند. سبزی‌ها و میوه‌های مفید برای آنها بروکلی، اسفناج، پیاز قرمز، انواع فلفل، کلم قمری، کدو تنبل، جعفری، تره فرنگی، زیتون و کلم پیچ است. آنها بهتر است نمک ید‌دار هم مصرف کنند.

خوراکی‌های مضر: آنها بهتر است غلات صبحانه که از گندم درست می‌شود را مصرف نکنند. افراد داراي اين گروه خوني باید سویا و انواع دیگر لوبیا را هم با احتیاط مصرف کنند. روغن بادام‌زمینی و روغن زیتون هم برایشان خوب نیست. آنها لازم است سبزیجاتی مثل کلم سفید و قرمز، گل کلم و کلم بروکسل و انواع قارچ را هم با احتیاط مصرف کنند.

گروه خونی A



مصرف غذاهای حیوانی سوخت و ساز بدن افراد دارای گروه خونی A را کاهش می‌دهد و مصرف سبزی‌ها آن را افزایش می‌دهد. آنها به سختی می‌تواند چربی‌ها و پروتئین‌های حیوانی را هضم کنند و بهتر است سبزی، سویا و غذاهای دریایی را بیشتر مصرف کنند.

خوراکی‌های مفید: بهترین گوشت برای این افراد ماهی است. ماهی حتی از بقیه غذاهای دریایی برای‌شان بهتر است. آنها می‌توانند سبزیجات و میوه‌ها را هم به راحتی مصرف کنند. البته چند نوع از سبزیجات و میوه‌ها برای آنها مضر است که باید به آن توجه کنند. این افراد می‌توانند به راحتی سویا را جایگزین گوشت کنند. در مورد مصرف روغن هم به آنها توصیه می‌شود به جای روغن‌های حیوانی از روغن‌های گیاهی استفاده کنند



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: گروه خونی, رژیم غذایی بر اساس گروه خونی, نکات جالب در مورد گروه خونی, تنظیم برنامه ی رژیمی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:36
مصرف اویشن در دوران حاملگی
|

این گیاه در كشور ما معمولاً به صورت خشك شده و پودر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد ولی دركشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می‌كنند زیرا آویشن تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به نوع خشك آن دارد.

آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی وسرما خوردگی و سرفه مفید است و باعث كاهش فشارخون و چربی خون می‌شود. آویشن خاصیت ضد میكروبی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهاب، ضد احتقان، ضد زخم‌های داخلی، ضد آلزایمر و قابض دارد.

مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شكم ، سوءهاضمه، آسم ، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زكام توصیه می‌شود، برای این منظور 10 گرم آویشن را در یك لیتر آب ریخته و جوشانده آن در طول روز مصرف شود.

آویشن سقط كننده جنین در مادران باردار محسوب می‌شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری كنند.

 

 

منبع: طبنا



:: موضوعات مرتبط: عمومی، گیاهان دارویی، ،
:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی, تازه های علم پزشکی, درمان بیماری با گیاهان دارویی, اویشن در حاملگی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:33
اکسیزن درمانی
|

 

دانلود  

فایل wordاکسیژن درمانی



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: اکسیژن درمانی, اموزش اکسیژن درمانی, اکسیژن درمانی در بیمارستان,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:24
ایا میدانید IVIGچیست؟
| | ادامه مطلب...

وقتی که  باکتری، قارچ و یا انگل وارد بدن می شود، سلول های ایمنی برای مبارزه با آن ها موادی به نام پادتن یا

ایمونوگلوبولین ترشح می کنند. در واقع پادتن مسئول کشتن میکروب ها در خون است.گاهی اوقات سلول های ایمنی بدن

به جای کشتن میکروب به قسمت های مختلف در خود بدن حمله می کنند و باعث اختلالات و بیماری هایی در بدن می

شوند که بیماری های خود ایمنی نام دارد. حال اگر سیستم ایمنی بدن به دلیل وسعت عفونت ویا ضعف قادر به مبارزه

موثر با عوامل بیماری زای خودایمنی ویا عفونت نباشد داروهای آنتی بیوتیک و کورتون تجویز خواهد شد. در برخی از این قبیل بیماری ها استفاده از داروهای متداول کافی نبوده و نیاز به داروی قویتر با اثر متفاوت تری خواهد بود.IVIG

(ایمونوگلوبولینی که داخل رگ تزریق می شود)داروی موثر در این زمینه است...



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: ivig, بیماری های خود ایمن, درمان داروهای خود ایمن, IVIGچیست؟,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 20:55
اموزش تزریقات
|

دانلود فایل pdfاموزش کامل تزریقات



:: موضوعات مرتبط: دانلود ها، ،
:: برچسب‌ها: اموزش تزریقات, انژیوکت, اموزش تزریق انسولین, اموزش تزریق انواع امپول, دانلود اموزش تزریق انسولین,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 20:30
سلطان گیاهان دارویی
| | ادامه مطلب...

یونجه، گیاهی است غریب که امروزه در اذهان عمومی تنها به درد علوفه دام می‌خورد، درحالی‌که در گذشته استفاده‌های فراوان از این گیاه پرفایده می‌شده است.این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته‌شده برای بشر است.
 
«
یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه‌واران و همدسته شبدرها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. دارای ساقه‌های بلند و برگچه‌های نازک، نوک‌تیز و بیضی شکل. گل‌هایش غالباً بنفش، کوچک یا گاهی زردرنگ است و به شکل سیر، میوه «یونجه» مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبیا ولی کوچک‌تر از آن است. «یونجه» ریشه‌ای بسیار عمیق دارد که تا 3 متر به عمق زمین نفوذ می‌کند، در نتیجه ویتامین‌ها و مواد معدنی را از خاک تهیه می‌کند. این گیاه از علف‌های خوب مراتع است و بهترین نوع آن سبز املس (نرم) است.

این گیاه در اکثر نقاط جهان رشد می‌کند و به صورت وحشی در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که انواع و اقسام دارد. مزاج یونجه تازه در آخر اول گرم و تر و خشک آن، گرم و خشک است و قوتش تا 5 سال باقی می‌ماند.

یونجه از نظر تغذیه عمومی غذایی کامل است که چاق می‌کند و آهن بسیاری دارد و خوردن آن تمام اعضای بدن را تقویت می‌کند، «یونجه» در درمان ضعف عمومی، ضعف بنیه، کم‌خونی و



:: موضوعات مرتبط: عمومی، گیاهان دارویی، ،
:: برچسب‌ها: سلطان گیاهان دارویی, ترک اعتیادباداروهای گیاهی, درمان ناراحتی های عصبی با گیاهن دارویی, درمان شکم دردباگیاهان دارویی, بهترین گیاه دارویی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 19:46
سیگار!!!!!!!!!!!
| | ادامه مطلب...

 

سیگار و افکار غلط در مورد ان


­-مطالعات نشان داد که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اینطور نیست. خطرات ناشی از سیگار کشیدن بر همه معلوم است. سیگار کشیدن در محیط های بسته مثل اتاق کار، داخل خانه، رستوران و ... اثرات مضر بیشتری دارد. در این مقاله 9 باور غلط درباره کشیدن سیگار را بیان می کنیم :

باور غلط 1 : تنها خطر سیگار کشیدن، بروز سرطان ریه می باشد.

کشیدن سیگار فقط باعث سرطان ریه نمی شود، بلکه انواع سرطان و بیماری ها را در پی دارد؛ مثل سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسم و آسیب جنین در زن بارداری که سیگار می کشد. همچنین سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده اختلال نعوظ در مردان می باشد. پس برای سلامتی خود و خانواده تان، باید سیگار را ترک کنید.

باور غلط 2 : برخی سیگارها خطری ندارند.

هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار، یک ماده اعتیادآور می باشد. برخی افراد سیگاری، دود سیگار را به صورت عمیق وارد بدن خود می کنند و آن دود را برای مدت طولانی در بدن نگه می دارند. سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند. اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار دخالت کنند. قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند

باور غلط 3: سیگارهای لایت (Light) یا سبک مضر نیستند.

شرکت های سیگار از کلماتی مانند: سبک یا ملایم استفاده می کنند و پاکت های سیگار را با رنگ های نقره ای، سفید و یا طلایی به فروش می رسانند، با این مضمون که اینها بی خطر هستند. اما موسسه غذا و داروی آمریکا به تازگی نوشتن لغاتی همچون سبک و ملایم را روی پاکت های سیگار ممنوع کرده است.

مطالعات نشان داده که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اصلا اینطور نیست. دیگر باور غلط این است که نیکوتین سیگارهای باریک تر، ضرر کمتری دارد، در حالی که اینهم اینطور نیست و بهتر است شما هیچ کدام از این حرف ها را باور نکنید.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: sigar, سیگار, فواید ترک سیگار, سیگار وفواید واثر فوری ترک سیگار, فواید طولانی مدت ترک سیگار, افکار غلط در مورد سیگار, ترک سیگار, ,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 18:7
نحوه ی گرفتن ABG
| | ادامه مطلب...

                                                                          روش خونگیری از شریان رادیال به شرح ذیل است:

۱بیمار را در وضعیتی راحت قرار داده، برای جلوگیری از بروز واهمه بیمورد، کار خود را برایش توضیح توضیح دهید.

۲- - بازو را بر روی میز یا تخت تکیه داده، ساعد و مچ  را مانند شکل فوق با زاویه حدودا" 30 درجه نسبت به هم قرار می دهیم. شریان رادیال را که حدودا" در یک یا دو اینچی شیار مچ است لمس می کنیم. پوست اطراف محل خونگیری را با سوآب الکل کاملا" پاک می کنیم. اگر احتمال بروز مشکلی به هنگام خونگری موجود است، پوست و بافت هاینرم را با تزریق زیر جلدی یک تا دو میلی لیتر لیدوکائین دو درصد بی حس می کنیم.

۳- سرنگی 5 میلی لیتری  با سوزن 20 یا 21 را با 0.5 میلی لیتر از محلول هپارین 1000/1 پر می کنیم. بدقت پیستون را به عقب و جلو حرکت می دهیم، سطح داخلی محفظه را با هپارین آغشته می کنیم. هپارین اضافی را خارج کرده تنها لایه ای نازک درون هپارین باقی بماند.

۴- در حالی که شریان را لمس می کنیم با سوزنی به سرعت پوست را سوارخ می کنیم.

۵- با دقت سوزن را تا زمان ورود خون به سرنگ به جلو می بریم. اجازه می دهیم 2 تا 3 میلی لیتر از خون با جریان نبض بصورت خودبخود وارد سرنگ شود. در صورت استفاده  از سرنگ پلاستیکی لازم است پیستون را به عقب بکشیم تا نمونه بدست آید.

۶- سوزن را بیرون کشیده، بمدت 5 دقیقه (در بیماری که داروی انعقادی دریافت می کند یا مشکل انعقادی دارد بمدت بیشتر ) مستقیما" بر روی شریان (در محل خونگیری) شار بیاورید.

۷- نمونه را به همکاری می دهیم تا حباب های هوای آن را خارج نماید و یک در پوش پلاستیکی سوزن را بپوشاند. چند دقیقه بعد مجددا" محل خونگیری را از نظر وجود خونریزی بررسی می کنیم.

۸- جهت جلوگیری از فعالیت متابولیک سلول های خون و تغییر  مقادیر واقعیت، بای نمونه خون را بلافاصله در یخ (پس از خروج از بدن مصرف مداوم اکسیژن و تولید دی اکسید کربن بوسیله ی سلول های خونی می تواند مقادیر واقعی را تغییر دهد.)

۹- چسبانيدن بر چسب مشخصات بر روي سرنگ (نام و نام خانوادگي بيمار ، شماره تخت ، بخش ، تاريخ نمونه گيري(.

۱۰- قرار دادن سرنگ در يك ظرف محتوي يخ

۱۱- در آوردن دستكش و شستشوي دست

۱۲- ثبت اطلاعات لازم روي فرم درخواست آزمايش

۱۳- ارسال سريع نمونه خون همراه فرم مربوطه به آزمايشگاه

۱۴- بديهي است براي سرعت بخشيدن در امور ذكر شده ، همكاري ساير كاركنان الزامي است

 دانلود فیلم اموزشی گرفتنABG

دانلود فایل PDFاموزشی



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: نحوه ی گرفتنABG, دانلود فیلم اموزشی گرفتنABG, NHKG, N THDG HL, CA'VTJKABG, ABGچیست, همه چیز در مورد ABG, گرفتن خون جریانی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
زمان : 16:23
کاربرد انواع سرم های بیمارستانی
| | ادامه مطلب...

سرمها بر اساس ماده ی تشکیل دهنده به انواع زیر تقسیم می گردند:

1-سرم

2 - رینگر زرد رنگ

3 - رینگر لاکتات

4 - سرم قندی یا دکستروز : شامل انواع 5%آبی رنگ -10% قهوه ای رنگ- 20% -50% می باشد.



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: کاربرد سرم های بیمارستانی, انواع سرم های بیمارستانی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
زمان : 16:15
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 9 صفحه بعد